W nadchodzącym roku znacznie wzrosną limity podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i na wypadek bezrobocia. Jeszcze większe podwyżki obejmą ubezpieczenie zdrowotne i pielęgnacyjne.
Wynika to z nadzwyczajnego podwyższenia limitów, które zostało uwzględnione w rozporządzeniu dotyczącym wartości obliczeniowych w systemie ubezpieczeń społecznych na 2027 rok (Sozialversicherungs-Rechengrößenverordnung 2027), przyjętym w środę przez niemiecki rząd federalny.
Podwyżka dotyczy również progu dochodowego określającego obowiązek przynależności do ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego. Jednocześnie wprowadzono nowe przepisy chroniące prawa osób już posiadających prywatne ubezpieczenie zdrowotne.
Federalne Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych (BMAS) poinformowało, że limity obowiązujące w niemieckim systemie ubezpieczeń społecznych ponownie znacząco wzrosną w 2027 roku.
Przyjęte rozporządzenie jest zgodne z projektem przedstawionym we wrześniu 2026 roku.
Przejście do prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego będzie jeszcze trudniejsze
Od początku 2027 roku ogólnoniemiecki próg dochodowy zwalniający z obowiązku ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Jahresarbeitsentgeltgrenze – JAEG) wzrośnie o 6 750 €, czyli o 8,7%, do poziomu:
Nowy roczny próg dochodowy w 2027 roku
Oznacza to, że przejście z ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego (GKV) do prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego (PKV) będzie możliwe dopiero po przekroczeniu miesięcznego wynagrodzenia brutto w wysokości 7 012,50 €.
Dla porównania, w 2026 roku próg ten wynosił 6 450 € miesięcznie. Wysokość limitów ustalana jest według określonych zasad matematycznych. Podstawą obliczeń jest rozwój wynagrodzeń sprzed dwóch lat, czyli w tym przypadku z 2025 roku.
Według BMAS wynagrodzenia wzrosły o 4,38%, co standardowo oznaczałoby podwyższenie rocznego limitu o 3 150 €.
Jednak na mocy ustawy o stabilizacji składek w ustawowym ubezpieczeniu zdrowotnym, uchwalonej przez Bundestag w lipcu 2026 roku, zastosowano dodatkową, nadzwyczajną podwyżkę o 3 600 € rocznie.
Specjalne limity dla osób już posiadających prywatne ubezpieczenie zdrowotne
Dotychczasowy szczególny próg JAEG (besondere Jahresarbeitsentgeltgrenze) wzrośnie:
Dotyczy on pracowników posiadających prywatne ubezpieczenie zdrowotne, którzy korzystają z ochrony praw nabytych od 2002 roku, zgodnie z § 6 ust. 7 SGB V.
Aby zapobiec niezamierzonym zmianom statusu ubezpieczeniowego, od 2027 roku wprowadzony zostanie dodatkowy, szczególny próg dochodowy.
Będzie on dotyczył pracowników, którzy 31 grudnia 2026 roku byli już zwolnieni z obowiązku ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego i posiadali prywatne ubezpieczenie zdrowotne.
Nowy próg wyniesie:
Bundesrat musi jeszcze zatwierdzić rozporządzenie
Rozporządzenie wymaga jeszcze formalnej zgody Bundesratu, czyli niemieckiej Rady Federalnej.
Zatwierdzenie następuje zazwyczaj pod koniec listopada lub na początku grudnia, ponieważ zmiany limitów wynikają z wcześniej określonych przepisów.
Broker ubezpieczeniowy Sven Hennig wyjaśnił na swoim blogu, jakie warunki należy spełnić po przekroczeniu progu dochodowego, aby rzeczywiście móc przejść do prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Znaczny wzrost limitów podstawy wymiaru składek
W ustawowym ubezpieczeniu zdrowotnym (GKV) wzrośnie również maksymalna podstawa naliczania składek (Beitragsbemessungsgrenze). W 2027 roku wyniesie ona:
Maksymalna miesięczna podstawa składek GKV
Oznacza to podwyżkę o 562,50 € miesięcznie, czyli o 6 750 € rocznie.
Dochody przekraczające ten limit nie są uwzględniane przy obliczaniu składek na ustawowe ubezpieczenie zdrowotne.
Również w tym przypadku zastosowano ustawową, nadzwyczajną podwyżkę wynoszącą 300 € miesięcznie, czyli 3 600 € rocznie.
Ubezpieczenie emerytalne i na wypadek bezrobocia
Maksymalna podstawa naliczania składek na ustawowe ubezpieczenie emerytalne oraz ubezpieczenie na wypadek bezrobocia wzrośnie do:
W 2026 roku roczny limit wynosił 101 400 €.
Już w poprzednim roku po raz pierwszy przekroczono granicę 100 000 €. Wzrośnie również tzw. Bezugsgröße
W niemieckim systemie ubezpieczeń społecznych podwyższona zostanie także tzw. Bezugsgröße, czyli ustawowa wartość odniesienia wykorzystywana do obliczania różnych świadczeń i składek.
W 2027 roku wyniesie ona:
Oznacza to wzrost o około 4,4%.
Według BMAS wartość ta stanowi ważną podstawę obliczeń w systemie ubezpieczeń społecznych. Jest wykorzystywana między innymi do ustalania składek emerytalnych osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, oraz minimalnej podstawy wymiaru składek osób dobrowolnie ubezpieczonych w GKV.
Przeciętne wynagrodzenie w systemie emerytalnym
Wstępne przeciętne roczne wynagrodzenie brutto pracownika (Durchschnittsentgelt) na 2027 rok ustalono na poziomie 53 452 €.
Ostateczne przeciętne wynagrodzenie za 2025 rok, stosowane w ustawowym systemie emerytalnym, wynosi 49 147 €.
Wzrosną maksymalne składki na ubezpieczenia społeczne
W 2027 roku wzrosną również maksymalne miesięczne składki.
W przypadku ustawowego ubezpieczenia emerytalnego, przy niezmienionej stawce 18,6%, maksymalna składka wzrośnie z 1 571,70 € do 1 646,10 €.
W ubezpieczeniu na wypadek bezrobocia, przy niezmienionej stawce 2,4%, maksymalna składka wzrośnie z 202,80 € do 212,40 €.
Maksymalne składki na ubezpieczenie zdrowotne i pielęgnacyjne również wzrosną — w niektórych przypadkach łącznie o ponad 100 € miesięcznie.
Dokładna wysokość składek na ubezpieczenie pielęgnacyjne nie jest jeszcze znana, ponieważ planowana reforma tego systemu (Pflegeneuordnungsgesetz) nadal znajduje się na etapie przygotowań.
Zestawienie najważniejszych limitów na 2027 rok
Rodzaj limitu 2026 2027
Próg przejścia do PKV (JAEG), rocznie 77 400 € 84 150 €
Maksymalna podstawa składek GKV, miesięcznie 5 812,50 € 6 375 €
Maksymalna podstawa składek emerytalnych, miesięcznie 8 450 € 8 850 €
Bezugsgröße, miesięcznie 3 955 € 4 130 €
Maksymalna składka emerytalna, miesięcznie 1 571,70 € 1 646,10 €
Maksymalna składka na ubezpieczenie od bezrobocia, miesięcznie 202,80 € 212,40 €
Co to oznacza dla pracowników w Niemczech?
Osoby osiągające wyższe dochody muszą przygotować się na wzrost składek na ubezpieczenia społeczne w 2027 roku. Jednocześnie pracownikom będzie trudniej uzyskać możliwość przejścia z ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego (GKV) do prywatnego (PKV), ponieważ wymagany próg dochodowy znacząco wzrośnie.
Uwaga: przedstawione wartości wynikają z rozporządzenia przyjętego przez rząd 7 października 2026 roku. Do jego wejścia w życie wymagana jest jeszcze zgoda Bundesratu.
